کد مطلب:231995 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:230

مکانهای حجامت و منافع آن
حجامة النقرة ینفع من ثقل الرأس و حجامة الأخدعین تخفف عن الرأس و الوجه و العینین و هو نافعة لوجع الاسنان و ربما ناب عنها الفصد فی جمیع ذلك و قد یحتجم تحت الذقن لعلاج القلاع فی الفم.

یعنی حجامت گودی و طرف بالای پشت سر و گردن، نفع می رساند و سبك می كند ثقل و سنگینی سر را. و حجامت دو طرف گردن سبك می سازد سر و روی و دو



[ صفحه 58]



چشم را و این حجامت نفع می رساند به درد دندانها [1] و بسا باشد كه این كارها از فصد نیز بیاید. و گاه باشد كه حجامت كنند زیر ذقن [2] [3] را به واسطه ی علاج قلاع [4] [5] كه عبارت است از جوشش و دانه های كوچك كه میان دهن و روی زبان به هم می رسد سرخ رنگ یا سفید رنگ و این قلاع در طفلان بیشتر به هم می رسد.

و من فساد اللثه و غیر ذلك من اوجاع الفم و كذلك الحجامة بین الكتفین تنفع من الخفقان الذی یكون من الامتلاء و الحرارة.

یعنی گاه است كه حجامت زیر ذقن می كنند تا نفع به گوشت ته دندانها بدهد. و به واسطه ی غیر این كوفتها [6] از دردهای دهن. و همچنین حجامت میان دو شانه نفع می رساند به خفقانی [7] كه از امتلای خون و بسیاری حرارت باشد كه در مزاج است.

و الذی یوضع علی الساقین قد ینقص من الامتلاء نقصا بینا و ینفع من الاوجاع المزمنة فی الكلی و المثانة و الارحام و یدر الطمث غیر انها تنهك الجسد و قد یعرض منه الغشی الشدید الا انها تنفع ذوی البثور و الدمامیل.

یعنی حجامتی كه هر دو ساق را بكنند، گاه هست كه بسیار كم می نماید خون را در وقتی كه رگها از خون پر شده باشد. و نفع می رساند و برطرف می سازد دردهایی كه این كس را افتاده و زمین گیر می كنند كه آنها درد گرده [8] [9] و مثانه [10] و



[ صفحه 59]



رحم [11] است. و گاه هست كه روان می سازد خون حیض [12] زنان را هرگاه بسته شده باشد. و اما این حجامت بدن را لاغر می سازد. و گاه هست كه از این حجامت غشی و بیهوشی سخت به هم می رسد. اما این حجامت نفع می رساند جمعی را كه در بدن ایشان جوششها [13] و دملها [14] بوده باشد.


[1] Dentalgia.

[2] Submental.

[3] چانه.

[4] Aphtha.

[5] جراحت و ريش دهن كه از ماده ي باطني حاصل شود (ميزان الطلب، صفحه ي 63).

[6] آزار، آسيب (فرهنگ عميد، صفحه ي 850).

[7] آنژين.

[8] Kidney pain.

[9] كليه، قلوه.

[10] Bladder.

[11] Uterus.

[12] Menorrhea

[13] Eruptions.

[14] Abscesses.